marți, 22 mai 2012

O noua reglementare menita sa protejeze clientii service-urilor de fraude si inselaciuni



Prin intermediul unei investigatii efectuata de Consiliul Concurentei la nivelul segmentului auto, au fost descoperite situatii de monopol privind piesele de schimb de origine vizibila, precum cele de caroserie, unitati de iluminare sau geamuri auto.

Pentru remediera acestor nereguli si pentru a facilita
deschiderea concurentei, Consiliul Concurentei propune modificarea legislatiei nationale privind protectia desenelor, prin introducerea clauzei de reparatii.

“Clauza de reparatii consta în faptul ca nu se va mai acorda protectie pentru un desen sau model care sa constituie o piesa dintr-un produs complex (spre ex., automobilul) utilizata in procesul de reparatie a acestuia cu scopul de a-i reda aspectul initial.”

Cu alte cuvinte, atunci când necesita reparatii la propriul automobil, consumatorului i se vor aduce informatii cu privire la originea produsului utilizat în acest proces, pentru ca el sa poata face o alegere în deplina cunostinta de cauza. Exista trei tipuri de produse certificate din care clientul va putea alege:

Piese originale distribuite prin reteaua producatorului automobilului
• Piese originale furnizate direct de catre producatorul lor
• Piese alternative care au o calitate echivalenta pieselor originale

Aceste masuri au fost luat în urma unei cercetari de piata, în rândul constructorilor de automobile, producatorilor si comerciantilor de piese, a dealerilor si a unitatilor de service.

S-a descoperit ca anumiti dealeri auto impuneau clientului efectuarea reparatiilor doar la reprezentantele auto ale producatorului, sub pretextul pierderii garantiei în cazul apelarii la alti reparatori decât cei din reteaua constructorului. Aproape trei sferturi din persoanele intervievate au recunoscut ca au fost obligati sa accepte folosirea produselor marcii constructorului chiar si în operatiile de service care nu fac obiectul garantiei.

Aceste nereguli au fost comunicate Autoritatii Nationale de Protectie a Consumatorului si vor fi sanctionate potrivict O.G. nr.80/2000:

“Libertatea de a lua decizii la achizitionarea de produse si servicii, fara a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale incorecte în vânzare, de natura a influenta optiunea acestora reprezinta un drept al consumatorilor, la încheierea contractelor.”

Urmatoarea tinta: piesele contrafacute

Având în vedere ca perceptia celor prezenti pe piata pieselor de schimb este ca 27% din piesele din România sunt contrafacute, procent mult mai mare decât cel descoperit în alte tari europene, Consiliul Concurentei a propus ca vânzarea de piese contrafacute sa fie considerata infractiune.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu