Asa cum pe timp de vara, din cauza soarelui puternic, vopseaua
este vulnerabila, la fel ca si multe elemente din cauciuc sau plastic
din cauza caldurii, motorul si franele de la supraincalzire se pot
defecta, iata ca si iarna exista cateva situatii in care masina noastra
are sanse sa se strice. Ba chiar mai multe decat in anotimpurile calde.
Iata la ce trebuie sa avem grija si sa ne asiguram ca facem tot
posibilul ca banii sa ne ramana in buzunar, si nu sa-i dam pe reparatii
sau piese noi.
1. Franele
Chiar zilele trecute am vazut un vecin care isi lasase frana de mana
trasa peste noapte si dimineata a plecat cu rotile spate blocate, fara
sa-si dea seama. Mi-am adus aminte ca am mai vazut astfel de situatii. Este cea mai mare greseala sa lasi iarna, cand temperatura scade sub 0 grade, frana de mana trasa.
Nu pentru ca ingheata cablul, ci pentru ca ingheata etans discurile pe
placute si etrierul. Multa lume spune: nu are nimic daca ramane frana
blocata, merg cativa metri, discurile se incing si se topeste gheata. Nu
e chiar asa. Odata a mers cineva cativa kilometri buni, inainte sa-si
dea drumul frana complet. Timp in care frecarea dintre placute si
discuri a dus atat la uzarea lor, cat si incalzirea lor peste masura,
fapt ce a dus la ovalizare.
Solutia,
atunci cand avem franele blocate, este sa luam un bidon cu apa fierbinte
si sa udam etrierul si cablul, atat cat se poate prin jante.
2. Chederele
Cand dimineata vrei sa pleci cu masina si afara sunt - 15 grade, cu
siguranta vei avea de tras cu putere de usi. Umezeala isi face loc peste
tot, inclusiv pe chederele de cauciuc. Acestea ingheata si se lipesc de
usa. Insa atunci cand noi tragem cu putere de usa, ca oricum alta sansa
nu avem pentru a intra inauntru, dezlipim in timp si chederul din
pozitia lui initiala, fie ca e prins cu nituri, cleme sau fortat intr-un
sant. Ce inseamna asta?
Cand se schimba
vremea, umezeala intra iar la cheder, de aceasta data si in spatele lui,
va ingheta, si spatiul se va mari. In timp, acest lucru se traduce cu
pierderea etanseitatii, inceput de rugina si scartaituri ale
portierelor.
Ce putem face? Cand incepe
gerul, nu ar fi rau sa ungem chederele cu o solutie speciala care
contine silicon. Aceasta va impiedica lipirea lor cand vine gerul. Va
trebui insa sa fim nitel mai atenti atunci cand urcam in masina, sa nu
murdarim hainele.
3. Stergatoarele
O alta greseala este sa urcam in masina fara sa avem parbrizul
dezghetat, curatat de gheata sau cu stergatoarele lipite. Gheata are o
putere mare, si stim cu totii, ca daca stergatoarele sunt blocate,
acestea nu se vor misca deloc. O sa auzim sunetul motorului electric
chinuit, dar degeaba. Insa nu stim ca daca nu se invarte, motorul
electric se poate incine si arde, sau tijele care compun sistemul de
stergatoare poate fi fortat si se rupe.
Niciodata
nu trebuie sa folosim stergatoarele daca nu suntem siguri ca vor
aluneca, chiar daca sunt inghetate si scot sunete care ne zgarie pe
creier. Trebuie sa dam drumul la dezaburire, si in timp ce
motorul merge, sa iesim afara cu o racleta si sa curatam parbrizul cat
putem, sa dezlipim stergatoarele si sa le scuturam de gheata.
4. Oglinzile laterale
Cum se pot strica oglinzile iarna? Nimic mai simplu. Ne apuca
damblaua sa umblam la ele cand sunt inghetate. Se aduna apa in spatiul
dintre oglinda si carcasa, lipind partea mobila de carcasa. Atunci cand
vrem sa le schimbam pozitia, le vom forta exact ca la stergatoarele
lipite de parbriz.
Nu trebuie sa umblam la pozitia oglinzilor laterale inainte sa fie
dezghetate complet. Asigura-te ca dai drumul la incalzirea lor ca sa
dispara gheata, inainte sa te joci cu butonul de pozitie. Motorul se va
forta si se va strica, sau se vor strica rotile dintate, care sunt de
plastic, pentru ca nu vor face faca fortei apei inghetate.
5. Macaraua geamului
Una dintre cele mai des intalnite probleme cand este ger se refera la
macaralele geamurilor. Gheata lipeste geamul de chedere si atunci cand
apasam butonul, macaraua nu are puterea sa traga geamul in jos. Ce se
intampla? De preferat nimic. Sau, in cele mai crunte situatii, macaraua
coboara fara geam.
Lumea nu stie ca
sistemul de macara metalic, in format "foarfeca", cel mai intalnit la
masini, este unit de geamul propriu-zis prin intermediul unor piese
fragile de plastic sau pur si simplu lipit cu silicon. In momentul in
care fortam un geam inghetat, macaraua poate forta locul in care geamul
se uneste cu metalul si piesa de legatura din plastic se rupe.
Din pacate, nu prea avem ce face, decat sa evitam folosirea
geamurilor cand este frig. Sau, sa le folosim doar cand vedem ca sunt
complet dezghetate, fie de la soare, fie de la sistemul de incalzire al
masinii.
Geamul este ridicat de macar prin intermediul celor doua mici piese de plastic de jos
6. Probleme sub capota
Mai greu, dar se intampla. Nu neaparat probleme, ci inceputul unor
probleme. Cand temperatura este foarte mica, uleiul este mai vascos, ca
mierea, si ajunge mai greu in partea de sus a motorului. Prin urmarea,
in zona chiulasei si a tachetilor, pompa de ulei nu poate arunca uleiul
ca pe timp cand cand acesta este mai lichid. Asadar, ungerea nu se mai
face eficient. Ce putem face? Sa asteptam sa se incalzeasca nitel
motorul inainte sa plecam la drum sa sa fortam masina cu manevre de
iesire din nameti.
Concluzie
Daca reusim sa avem putina grija de masina noastra, si sa fim atenti
la cateva detalii, iarna ne va face mai putine probleme. Stim ca nu e
tocmai usor la - 15 grade sa cureti parbrizul sau sa ungi chederele cu
silicon, dar e mai bine decat sa dam o gramada de bani la service. Si
daca tinem minte cateva sfaturi urile, de genul: nu lasa frana de mana
trasa peste noapte si nu te juca cu geamurile daca sunt inghetate, iarna
va fi mai blanda cu noi.
De ce
sa mai vizitam si vreun service auto sau sa ramanem cu geamul stricat
cand ninge si e frig, cine stie prin ce colt de lume? Mai bine sa ne
limitam la a da zapada si la a curata masina, lucruri pe care oricum le
facem pe timp de iarna. Ca pana la urma... de asta se cheama iarna, nu?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu