vineri, 27 ianuarie 2012

Dictionar Auto - Litera D

Dealer
O firma care cumpara si vinde, cu un adaos comercial. Firma
lucreaza indeaproape cu consumatorul, in comparatie cu o firma
distribuitoare sau un angrosist, dar opereaza cu un adaos comercial
ceva mai ridicat decat acestia.

Dealer auto
Punct de vanzare cu amanuntul care comercializeaza o linie de
produse (sau chiar mai multe) ale unui producator catre publicul
larg sau companii auto. Dealer-ul asigura de asemenea service si
vinde piese de schimb pentru marca de masini pe care le
comercializeaza. In anumite cazuri, un dealer poate comercializa si
produsele altui producator.

Decapotabila
Orice masina cu plafon pliabi . Termenul a aparut in SUA in jurul
anului 1930. In anii '50 a aparut si termenul "decapotabila cu plafon rigid"
care desemneaza o masina al carei plafon seamana cu cel al
unei decapotabile dar este fix si nu se poate plia.

Declivitate
Inclinarea unui drum pe o portiune uniforma fata de axa orizontala

Demaror
Motor electric alimentat de la o baterie, care serveste la pornirea
motoarelor cu ardere interna. Se mai numeste si electromotor de
pornire sau start r.

Deplasare unghiulara
Rotatia in jurul unei axe verticale care trece prin centrul de
gravitatie al masinii.

Deport
Distanta, masurata in milimetri, dintre suprafata de asezare a jantei
pe butucul rotii si un plan paralel cu aceasta suprafata, care trece
prin mijlocul rotii (pe latime)

Deportant
Care produce efectul de deportanta.

Deportanta
Forta verticala, indusa prin mijloace tehnice adecvate, menita sa
anuleze sau sa diminueze efectul portantei.

Deriva
Denumire laconica pentru unghiul dintre directia de deplasare
dorita a unui autovehicul si directia reala de deplasare a acestuia,
datorata elasticitatii pneurilor si determinata de solicitari
transversale diverse (rafalele puternice de vant sau de curentii de
aer formati datorita circulatiei cu viteza mare a unor vehicule grele
pe directia opusa de mers, intratul in viraj etc.). Se mai numeste si
unghi de deriva a pneului (denumire ISO) sau unghi de alunecare a
pneului (denumire SAE).

Deriva zero de directie
Sistem de directie a carui geometrie are o raza de frecare egala cu
zero. Aceasta configuratie minimizeaza efectele produse de
acceleratie (la masinile cu tractiune frontala) sau de franare pe
drumuri cu suprafata inegala.

Detonatie
Conditie in care, dupa ce bujia se aprinde, o parte din amestecul de
combustibil-aer nears in camera de combustie explodeaza in mod
spontan si acest efect este contrabalansat doar de caldura si
presiunea create de amestecul de combustibil-aer deja aprins.

Deviere de torsiune
Tendinta unei masini de a vira intr-o anumita directie la accelerare.
Devierea de torsiune este mai des intalnita la masinile cu tractiune
pe fata deoarece fortele de reactiune create de semi-arbori pot
genera forte neegale de directie la rotile din fata.

DI
Injectia directa (Direct Injection), atat la motoarele Otto, cat si la
cele Diesel. Astfel, combustibilul este injectat direct in camerele de
ardere si ars bine, fara ocoale prin camere laterale. La Diesel era
problematic zgomotul puternic al exploziei. Audi a reusit sa
remedieze aceasta deficienta printr-o turbionare exacta a aerului si
printr-un amestec cat mai bun cu combustibilul.

Diesel sau dieseL Vezi: motor Diesel

Dieseliza
A echipa un automobil cu un motor Diesel sau a modifica structura
unui motor cu aprindere prin scanteie pentru a-l face sa functioneze
ca un motor Diesel.

Dieselizare
Actiunea de a echipa un automobil cu motor Diesel sau de a
modifica structura unui motor cu aprindere prin scanteia pentru a-l
face sa functioneze ca un motor Diesel.

Diferential
Permite ca rotile din dreapta si din stanga sa se roteasca la diferite
rotatii pe minut. Acest lucru este necesar mai ales la curbe, cand
roata din exteriorul curbei se invarte mai repede decat cea aflata in
interior, pentru a compensa distanta mai mare pe care o are de
parcurs

Diferential autoblocabil
Diferential specific automobilelor de lux cu capacitate mare de
trecere, la care repartitia momentului motor la roti se face in functie
de conditiile de deplasare, evitandu-se astfel patinarea, continuu si
fara interventia soferului, atunci cand aderenta uneia dintre rotile
motoare este mai mica.

Diferential blocabil
Diferential specific automobilelor cu capacitate mare de trecere,
care permite ca, printr-o blocare comandata de sofer, sa se anuleze
miscarea diferentiata a rotilor (unul dintre arborii planetari este
blocat cu un stift solidar cu carcasa diferentialului). Se asigura
astfel posibilitatea deplasarii autovehiculului si atunci cand
aderenta uneia dintre roti este foarte mica.

Diferential de blocare
Diferential ale carui distributii pot fi blocate impreuna, astfel incat
sa se elimine miscarile diferite ale celor doua roti si sa se
maximizeze tractiunea in conditii de drum alunecos.

Diferential de centru
Diferential folosit la sistemul de tractiune pe toate rotile (AWD)
pentru a distribui forta la diferentialul din fata si la cel din spate.

Diferential de torsiune
O alta forma constructiva a diferentialului central, utilizata la firma
Audi, pentru modelele Quattro.

Diferential interaxial
Diferential suplimentar, folosit in cazul autovehiculelor cu tractiune
integrala, pentru a permite preluarea diferentei de deplasare a
rotilor de pe puntea fata, comparativ cu cele ale puntii spate (cazul
trecerii peste obstacole), printr-o repartizare adecvata a cuplului
motor pe fiecare dintre punti. Acesta este amplasat central, fata de
axa caroserie, intre diferentialul puntii fata si cel al puntii spate.
Mai rar, in limba romana, se numeste si diferential de torsiune.


Diferential partial de alunecare (LSD, Limited Slip Differential)
Diferential care reduce diferenta de viteza dintre roti. LSD-ul
imbunatateste tractiunea impiedicand roata care patineaza sa mai
primeasca putere de la motor. Acest lucru forteaza ambele roti
tractoare sa aiba aceeasi viteza de rotatie indiferent de tractiunea
disponibila. Rotile sunt totusi actionate diferit la conditii normale
de drum, dar tractiunea este imbunatatita cand masina ruleaza in
noroi sau pe zapada. Diferentialul partial de alunecare asigura
transmiterea unei rotatii la ambele roti chiar daca una dintre ele se
afla pe o portiune alunecoasa.

DIN
Acronim preluat din limba Germana pentru Deutsches Institut fur
Normung (Institutul German de Standardizare), institut care a
elaborat mai multe norme de standardizare cu aplicare in domeniul
auto, norme recunoscute in majoritatea tarilor europene.

Directie asistata
Sistem de control al directiei (electric, hiraulic, electro-hidraulic
etc.) in scopul imbunatatirii stabilitatii autovehiculului si a adaptarii
tinutei de drum la viteza de deplasare.

Directie convergenta a rotilor
Schimbarile in directia unei roti care apar fara ca soferul sa miste
volanul. Directia convergenta poate fi cauzata de directie sau de
deformatii ale pieselor de suspensie, datorate tensiunilor aparute la
viraje, accelerare si/sau franare atat pe drumuri netede cat si cu
denivelari.

Directie cu pinion si cremaliera
Tip de directie uzual. Volanul este legat de pinion care pune in
functiune o cremaliera. Pe masura ce pinionul se invarte, se pune in
functiune si cremaliera, care pune in functiune mecanismul de
directie, facand ca rotile sa se miste in stanga sau in dreapta.

Directie la toate rotile (4WS, Four Wheel Steering)
Mecanism care permite si rotilor din spate sa fie directionate.
Unghiul de directie este adesea limitat la 2-3 grade. Acest
mecanism permite ca atat rotile din spate cat si cele din fata sa fie
directionate pentru a imbunatati manevrabilitatea si pentru a asigura
mai multa stabilitate la viraje.

Directie neutra
Situatie in care masina se afla in curba iar unghiurile de alunecare
in fata si in spate au aproximativ aceeasi valoare. Desi aparent pare
o stare de echilibru ideala, directia neutra nu ofera o stabilitate la fel
de mare precum o usoara subvirare, la care deriva este mai mare la
rotile din fata decat la cele din spate.

Discul de frana
Frana foloseste un rotor in forma de disc si etriere care tin placutele
de frana. Rotorul este atasat butucului de roata si se invarte odata
cu el. Etrierele sunt fixe. Atunci cand pedala de frana este apasata,
etrierele exercita presiune asupra rotorului. Placutele de frana
incetinesc rotorul ori de cate ori este nevoie. Majoritatea masinilor
folosesc discuri de frana la rotile din fata. Discurile de frana rezista
la caldura si isi pot pastra puterea de franare mult mai bine decat
franele cu tambur

Dispozitiv de pornire
Motor mic alimentat de baterie care invarte vilbrochenul inainte ca
motorul sa porneasca.

Distanta dintre axe
Distanta dintre centrele axei rotilor din fata si axei rotilor din spate,
vazuta din lateral.

Distribuitor
Un dispozitiv care transfera forta electromotoare la bujie.
Distribuitorul directioneaza forta electromotoare de la bobina la
bujie pentru ca aceasta din urma sa se declanseze.

Distributie
Denumire laconica pentru mecanismul de distributie al motoarelor
cu ardere interna, mecanism care comanda timpii de lucru ai
ciclului motor (admisia, compresia, destinderea si evacuarea)
pentru fiecare cilindru in parte. In jargonul automobilistic, cand se
spune distributie schimbata se intelege ca a fost schimbata recent
cureaua de distributie si, eventual, rolele intinzatoare (numai pentru
motoarele la care antrenarea mecanismului de distributie se face
prin curea dintata).

DOHC
Abreviere preluata din limba engleza pentru Double OverHead
Camshaft (doi arbori cu came in chiulasa). Se foloseste, de regula,
in sintagma motor DOHC, semnificand un motor cu doi arbori cu
came in chiulasa: unul pentru actionarea supapelor de admisie si
celalalt pentru actionarea supapelor de evacuare.

Dos-A-Dos
Automobil in care cei patru pasageri stau fata in fata sau spate in
spate, aparut la inceputul secolului XX. Foarte rar intalnit in
prezent.

Dream car
Un automobil unic, futurist si experimental, care este prezentat in
general la targuri auto pentru a stimula interesul fata de produsele
producatorului respectiv. Doar o parte dintre ele intra in productia
de serie.

Drum public
Cale de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special
amenajata pentru traficul pietonal sau rutier, deschisa circulatiei
publice.

Dublu climatronic
Sistem de aer conditionat controlat electronic, cu posibilitate de
reglare idependenta a teperaturii pentru locurile fata si spate.

Dummy
Papusa ce imita corpul uman, care se foloseste la testele de
ciocnire. Masuratorile fac posibila aprecierea riscului de ranire in
functie de loviturile suferite.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu