vineri, 27 ianuarie 2012

Dictionar auto - Litera A

ABS
Antilock Braking System - Evitarea blocarii la franare acest sistem
elimina blocarea rotilor la franare si pierderea controlului volanului
pe suprafete alunecoase. Sensorii de viteza monitorizeaza fiecarea
roata in parte si reduc presiunea de franare pe fiecare roata care se
invarte mult mai incet decat celelalte. Sistemele ABS pot avea 2, 3
sau 4 canale. Sistemele cu 2 canale au cate un canal pentru fiecare
set de roti, cum ar fi roata din fata si cea din spate, de pe partea
stanga a masinii. O eventuala blocare a rotilor face ca presiunea de
franare sa se reduca la ambele roti ale fiecarui canal. Sistemul ABS
cu 3 canale foloseste un canal pentru cele 2 roti din spate, iar rotile
din fata sunt monitorizate fiecare de cate un canal. Cele mai
performante sisteme ABS folosesc 4 canale, cate unul pentru
fiecare roata, pentru un control maxim al volanului si pentru o
franare adecvata.

Absorbitor de Socuri
Dispozitiv care transforma miscarea in caldura, in general prin
impingerea fortata a uleiului prin canale interne inguste ce fac parte
dintr-un dispozitiv tubular. Absorbitorii de socuri, folositi in special
pentru a atenua efectul oscilatiilor suspensiei, sunt in general
hidraulici.

AC
Acronim pentru Aer Conditionat. Uneori, in mod impropriu, se
foloseste si sinonimul A/C, forma ortografica specifica, de regula,
limbii engleze. A/C - Abreviere nerecomandata in limba romana.

ACC
Adaptive Cruise Control (control de croaziera adaptabil) tempomat
care se adapteaza la vitezele variate ale celorlalti
participanti la trafic si care ajusteaza distanta dintre vehicule. ACC
va oferi in viitor - in special coloanelor de camioane - posibilitatea
de a utiliza optim un anumit spatiu de circulatie, fara ca siguranta
sa fie afectata. Alte sisteme, cum ar fi acela al cremalierei
electronice, realizat de specialistii concernului Daimler Chrysler,
iau in considerare si ghidarea laterala pe strada.

Accesoriu
Componenta anexa a unui vehicul, care insoteste sau completeaza,
suplimentar, un element principal al acestuia, in afara procesului de
fabricatie. Accesoriile auto sunt, de regula, elemente de tuning si
cosmetizare.


ACEA
Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile. Cea mai mare
realizare a acestei asociatii a fost editarea unei norme pentru
uleiuri, care simplifica foarte tare alegerea uleiului de la benzinarie
de catre client.

Acrosare
Agatare din mers a unui vehicul de un altul sau de un obstacol.

Actionare Hibrida
Un vehicul are doua motoare care preiau pe rand actionarea. De
regula exista un motor cu ardere si un electromotor. Incarcarea
bateriei pentru electromotor se realizeaza prin actionarea cu gaz sau
benzina.

Actionare Hidraulica
Operatie mecanica ce se bazeaza pe incompresibilitatea lichidelor
(de regula ulei si cateodata, apa) si pe proprietatile acestora de a
intampina rezistenta atunci cand sunt impinse cu putere intr-un
cilindru mic sau printr-un orificiu; astfel se mareste puterea fortei
aplicate. Franele si ambreiajul hidraulice folosesc acest principiu.

Actuator
Element de actionare (motor electric, electromagnet etc.) folosit in
sistemele automate (controlate electronic) pentru executarea
comenzilor.

Acvaplanare
Fenomen care se produce atunci cand profilul anvelopei nu
evacueaza apa acumulata in zona petei de contact cu calea de
rulare, formandu-se astfel o pelicula de apa de 1 ... 2 mm intre drum
si pneu, deci o pierdere a aderentei si o lipsa totala de controlului
asupra vehiculului. Aparitia acestui fenomen este favorizata de
mersul cu viteza ridicata pe drum umed, de uzura pneurilor, tipul
benzii de rulare a anvelopei etc.

Aditiva
A adauga un aditiv la o substanta (ulei, benzina etc.) pentru a-i
ameliora proprietatile sau pentru a obtine noi calitati.


Admisie Normala
Tip de admisie direct din atmosfera a aerului necesar functionarii
motoarelor cu ardere interna, in mod natural, prin aspiratie. Din
acest considerent, in jargonul automobilistic, sunt folositi si alti
termeni, cum ar fi: aspiratie normala, admisie naturala sau aspiratie
naturala

Aer Conditionat
Sistem de racire a aerului circulat in interiorul unui autovehicul, cu
scopul asigurarii unui climat placut pentru pasageri, in special in
timpul zilelor caniculare de vara.

Aerator
Grila orientabila plasata la extremitatea conductelor de ventilatie,
care permite dirijarea aerului pulsat in habitaclu.

Aerodinamica
Ramura a mecanicii care se ocupa de miscarea gazelor (in special a
aerului) si de efectele lor asupra fluidelor. La proiectarea masinilor,
deplasarea pozitiva sau negativa a curentului de aer este studiata in
tunele aerodinamice. Este de preferat ca deplasarea negativa sa
apese vehiculul cat mai aproape de sol. Rezistenta masinii la
frecarea cu aerul este de asemenea studiata.

AGV
Abreviere preluata din limba engleza pentru Automated Guided
Vehicle (vehicul ghidat automat), vehicul echipat cu un sistem de
ghidare automata care il face capabil sa parcurga anumite trasee
prestabilite. Spre deosebire de robotii traditionali, AGV-urile nu
sunt manipulatori, ele sunt manevranti de vehicul programati sa
urmeze un traseu de ghidare.

AGVS
Sistem automat de ghidare a vehiculului ( Automated Guided
Vehicle System) vehicule echipate cu un sistem de ghidare
automata, care urmaresc un traseu prestabilit, oprindu-se la fiecare
linie de prelucrare sau asamblare pentru a fi incarcate cu piese sau
descarcate, manual.

Airbag
Sac de nylon care, in cazul unei ciocniri, se umfla fulgerator, la
ordinul venit de la un sistem de comanda, sprijinind actiunea
centurii de siguranta. A aparut in 1980, la Mercedes Clasa S, initial
pentru sofer, iar in 1988, si pentru copilot. Succesul a venit in 1992,
cand VW Golf era prima masina ce oferea in intregime protectia
sacilor cu aer. Mai recent au aparut airbagurile pentru coleziuni
laterale, cele care protejeaza bazinul si capul.


Alezaj
Diametrul cilindrului unui motor cu piston care functioneaza cu
benzina sau abur. Capacitatea cilindrica poate fi marita prin
cresterea diametrului cilindrului (realezare).

Alternator
Dispozitiv care transforma energia rotationala in curent alternativ.
Alternatoarele furnizeaza energie pentru sistemul electric al
vehiculului. De asemenea, alternatorul reincarca si bateria.

Ambreiaj
Mecanism care foloseste placute impregnate cu un material pentru
frictiune pentru a transfera energia de la motor la puntea tractoare.
Este folosit la schimbarea vitezelor pentru a accelera. Ambreiajul
este de asemenea folosit pentru a izola componentele care se rotesc
de cele fixe, reducand incarcatura de soc dintre acestea. Vehiculele
cu transmisie manuala folosesc ambreiajul pentru a transfera
puterea de la cutia de viteza la roti. Compresoarele de aer
conditionat folosesc si ele ambreiaj.

Ambreiaj Hidraulic
Orice dispozitiv care transfera puterea intre dispozitivele de intrare
si cele de iesire, cu ajutorul unui fluid. Un ambreiaj hidraulic
consta in principal din doua ventilatoare inchise intr-o carcasa
umpluta cu ulei. Ventilatorul de intrare agita uleiul, iar acest ulei, la
randul lui, invarte ventilatorul de iesire. Un astfel de ambreiaj face
ca arborele de intrare sa aiba o viteza diferita de arborele de iesire.


Ambreiaj Mecanic
Ambreiaj al carui principiu de functionare se bazeaza pe
transmiterea momentului motor ca urmare a fortei de frecare
produsa intre suprafetele unor discuri de frictiune puse in contact,
cu volantul motorului si, respectiv, cu placa de presiune a
ambreiajului, prin intermediul unor arcuri de presiune (elicoidale
sau tip diafragma).

Amortizare
Miscarea unei roti care comprima suspensia

Amortizor
Dispozitiv disipator de energie care serveste la atenuarea unui soc,
a unui zgomot sau a vibratiilor unui sistem tehnic; denumire
laconica pentru amortizorul telescopic al suspensiei; sinonim cu
telescop.


Amortizor Telescopic
Atenuator de socuri bazat pe disiparea energiei datorita trecerii
fortate a unui fluid prin unul sau mai multe orificii calibrate sau
prin supape cu resorturi tarate. Se monteaza in paralel cu elementul
elastic al suspensiei (arcul) si poate fi mono sau bitubular. Este de
tip telescopic deoarece are o forma tubulara, tija pistonului glisand
in cilindrul fluidului de lucru, mai mult sau mai putin, in functie de
dezbaterea rotii si de oscilatiile caroseriei.

Ampatament
Distanta (in mm) dintre axa rotilor fata si axa rotilor spate ale unui
vehicul directionat conform mersului in linie dreapta, parametru
constructiv ce caracterizeaza maniabilitatea si tinuta de drum a unui
vehicul; cu cat ampatamentul este mai mare, cu atat tinuta de drum
este mai buna, in schimb, maniabilitatea va fi afectata in special in
ce priveste abordarea curbelor prericuloase. In jargonul
automobilistic, se mai numeste si distanta dintre axe.

An de Fabricatie
Anul indicat de constructor, prin marcare, pe placuta de identificare
a vehiculului. Conform standardului ISO 3779, anul de fabricatie
este codificat cu o litera sau o cifra identificata pe pozitia a 10-a din
structura codului de identificare a vehiculului, cod format din 17
caractere. Anul de fabricatie nu coincide intotdeauna cu anul
calendaristic ci cu asa-numitul an-model, lansat de constructori in
avans, de regula, imediat dupa vacanta de vara, care coincide cu
perioada de revizie tehnica a liniilor de fabricatie. De asemenea,
anul de fabricatie nu coincide intotdeauna cu anul vanzarii
autovehiculului si nici cu anul punerii in circulatie a acestuia.

An-Model
Anul declarat de constructor, din ratiuni comerciale, ca an de
fabricatie al unui vehicul si lansat, de regula, in avans cu 6 luni fata
de anul calendaristic. De exemplu, un vehicul inregistrat ca an-
model 2005 s-a produs incepand cu luna iulie 2004 pana in iunie
2005. Lansarea in fabricatie a fiecarui an-model presupune, pentru
constructor, o noua definire a gamei de produse, fara a ca aceasta sa
presupuna insa modificari majore. V. an de fabricatie.

Angrenaj Conic
Set de roti dintate conice care permit ca miscarea sa fie transmisa
sub un unghi.

Angrenaj de Diferential
Angrenajul care transmite puterea motorului la puntea motoare si
este pozitionat astfel incat sa permita ca rotile din spate sa se
invarta la viteze diferite atunci cand vehiculul se incadreaza intr-o
curba.

Angrenaj Elicoidal
Roata dintata cu dinti inclinati fata de arbore. Avantajul acestui
angrenaj este acela ca doi dintre dinti sunt cuplati in orice moment,
miscarea decurgand mult mai lin si fara zgomot.

Angrenaj Hipoid
Tip de transmisie diferentiala care foloseste o roata dintata conica
cu dinti in spirala la arborele de actionare si care ii permite rotii
dintate sa fie pozitionata sub centrul angrenajului inelar aflat pe
arbore. In felul acesta este posibil ca podeaua masinii sa fie
pozitionata cat mai jos

Angrenaj Planetar
Tip de angrenaj folosit de Benz, in care niste mici pinioni se invart
in jurul unui angrenaj central si trec printr-un inel circular.
Angrenajul Roti cu zimti de angrenaj care trimit puterea intre arborii de
miscare. Atunci cand rotile de angrenaj sunt de masuri diferite,
apare o diferenta intre raportul de viteza. Angrenajul este construit
din otel dur.

Ansamblu de Scule
Set de scule standard sau speciale necesar pentru producerea unei
anumite piese. Aici sunt incluse caprele de montaj, dispozitivele de
fixare, aparatele de masura si cele de taiat, dar nu si sculele de
prelucrare.

Anti-apupare la viteza
In mod similar ca la anti-plonjare, aceasta caracteristica a
suspensiei foloseste fortele induse de acceleratie la suspensia din
spate pentru a reduce apuparea.

Anti-plonjare
Caracteristica reglabila a suspensiei din fata care transforma fortele
induse de franare in tijele de suspensie, intr-o forta verticala care
are tendinta de a ridica corpul, in felul acesta reducandu-se
plonjarea cauzata de franare.

Anvelopa
Un tub circular din cauciuc natural sau sintetic si tesatura si care,
uneori, contine si otel, amplasat in extremitatea interioara a rotii
masinii si care este rezilient datorita faptului ca este umplut cu aer
sub presiune.

Anvelopa pentru toate anotimpurile
Pneu ""all season"". Functie de traducerea termenului englezesc
""all season"", se mai numeste si anvelopa pentru orice anotimp.

Apex
Punctul/punctele sau zona aflate pe o linie care intersecteaza un
unghi si care ating raza interioara a unghiului.

API
American Petroleum Institute. API a realizat, in anii '90,
clasificarea uleiurilor de motor.

APIA
Acronim pentru Asociatia Producatorilor si Importatorilor de
Automobile, asociatie infiintata in 1994 ca sa reprezinte si sa
promoveze interesele producatorilor si importatorilor romani de
automobile, componente auto, accesorii si echipamente de service.

Aprindere Dubla
Doua bujii pe cilindru, care garanteaza o aprindere sigura a
amestecului combustibil-aer. In plus, aprinderea dubla reduce
lungimea frontului de flacara din cilindru si astfel se imbunatateste
eficacitatea- caci compresia poate fi ridicata fara sa apara pericolul
bataii. Alfa Romeo si Mercedes-Benz folosesc, in zilele noastre,
cate doua bujii pe cilindru, ceea ce italienii numesc "Twin Spark".
Apupare Opusul plonjarii, apuparea reprezinta afundarea partii din spate a
masinii care se intampla la o accelerare dura. Apuparea este
cauzata de transferul de incarcatura de la suspensiile din fata la cele
din spate.

Arbore Anti-vibratii
Denumire mai putin folosita a arborelui de echilibrare, bazata pe
faptul ca, prin utilizarea acestui arbore, se obtine obtine o
ameliorare a vibratiilor specifice functionarii motoarelor cu ardere
interna . V. arbore de echilibrare.


Arbore Cotit
Element component al mecanismului motor care permite
transformarea miscarii liniare a pistonului in miscare de rotatie,
prin el transmitandu-se apoi cuplul motor care pune in miscare
autovehiculul sau alti consumatori de energie mecanica. Se mai
numeste si vilbrochen sau arbore motor.

Arbore cu Came
Un arbore rotitor care are came sau dinti externi, folosit la
inchiderea si deschiderea valvelor de cilindru ale unui motor.
Vilbrochenul pune in functiune arborele cu came prin parghii,
curele sau lanturi.

Arbore cu Came in Chiulasa
Tip de dispunere a comandei supapelor in care arborele(ii) cu came
se afla in chiulasa(ele) de cilindru. Atunci cand arborele cu came
este pozitionat in apropierea supapelor,componentele comenzii
supapelor pot fi mai rigide si mai usoare, permitand astfel supapelor
sa se deschida si sa se inchida mai rapid iar motorului sa aiba o
turatie mai mare. Atunci cand arborele cu came in chiulasa este
doar unul, acesta actioneaza toate supapele din chiulasa. Daca
arborii cu came in chiulasa sunt doi, atunci unul din arbori
actioneaza supapele de admisie, iar celalalt supapele de evacuare.

Arbore de compresare
Un arbore care, atunci cand se roteste, vibreaza astfel incat reduce
 sau anuleaza unele din vibratiile produse de motor. Chiar daca nu
sunt esentiali pentru functionarea motorului, arborii de compensare
devin din ce in ce mai folositi. Motoarele de 4 cilindri folosesc doi
arbori de compensare care se invart in directii diferite, de ambele
parti ale vilbrochenului motorului. Motoarele cu trei cilindri sau
cele cu sase cilindri in V folosesc un singur arbore de compensare

Arbore de distributie
Vezi: arbore cu came.


Arbore de echilibrare
Arbore prevazut cu contragreutati, antrenat de arborele cotit al
motorului si destinat reducerii vibratiilor datorate fortelor si
momentelor de inertie ale mecanismului motor. Este o componenta
optionala a motorului, specifica doar anumitor motoare pentru care
se doreste realizarea unui rafinament functional deosebit. Functie
de numarul si dispunerea cilindrilor, se pot folosi unul sau doi
arbori de echilbrare pe motor. Se mai numeste si arbore de
compensare sau arbore anti-vibratii.


Arbore motor
Vezi: arbore cotit.

Arbore Radial Rasucit
Arbore semiindependent folosit la suspensiile rotilor din spate ale
unei masini cu tractiune frontala. O punte orizontala face legatura
intre rotile din spate. Aceasta punte se poate rasuci pentru a reduce
efectul cauzat de miscarea unei roti asupra celeilalte. Arborele
radial rasucit este mult mai putin costisitor decat un sistem de
suspensii independente si, de asemenea, mult mai compact.

Arbore Rigid
Sustine rotile care nu sunt actionate de motor

Arbore Rotitor
Arbore care transmite puterea fie prin semiarbori sau prin lanturi
laterale. Opusul arborelui fix.

Arbore Secundar
Un arbore rotitor care transfera puterea de la transmisie la rotile din
spate.

Arc
Organ elastic, componenta a unei masini sau mecanism, care are
proprietatea de a reveni la forma initiala dupa ce a fost deformat ca
urmare a unei solicitari in limitele pentru care a fost dimensionat.

Arc cu Foi
Element elastic specific, in general, suspensiilor rigide, compus din
mai multe lamele flexibile de otel, usor curbate si de lungimi
variabile, foaia cea mai lunga fiind cea de deasupra, care asigura
legatura cu caroseria. Se mai numeste si arc lamelar.

Arc Elicoidal
O bara de metal elastic, in forma de spirala, care poate fi comprimat
sau extins fara a suferi o deformatie permanenta. Este folosit pentru
a izola vehiculul de drum. Arcurile elicoidale sunt de preferat fata
de cele plane si sunt folosite mai ales ca arcuri de suspensie.

Arc Lamelar
Vezi: arc cu foi.

Arc Plan
Un numar de placute flexibile de otel, usor curbate, de diferite
marimi, montate una peste cealalta. Placutele sunt fixate la capete
iar forma curbata le permite sa se indoaie si sa preia socurile. Sunt
confectionate din otel pentru arcuri sau din diverse materiale
compozite care reactioneaza prin indoire la fortele exercitate asupra
lor.

Arc Plan Semieliptic
Arc plan usor curbat care este atasat la unul din capete de caroserie
iar la celalalt de partea din mijloc a suspensiei. Una din cele doua
parti la care este atasat arcul serveste ca cupla si permite arcului sasi
modifice dimensiunea, in timp ce acesta se intinde sau se contracta.

Arc Progresiv
Arc care are un coeficient de arcuire accelerat. De exemplu, daca
primii 2,5 cm de arcuire necesita o forta de 50 kg, urmatorii 2,5 cm
vor avea nevoie de o forta mult mai mare decat cea de 50 kg, si tot
asa. Arcurile progresive devin din ce in ce mai rigide pe masura ce
sunt comprimate, spre deosebire de arcurile simple, care au o rata
constanta de arcuire.

Arc Simplu
Arc a carui rata de arcuire este constanta. De exemplu, daca o forta
de 50 kg indoaie arcul cu 2,5 cm, alte 50 de kg vor indoi arcul cu
inca 2,5 cm, si asa mai departe, pana cand arcul se aplatizeaza sau
cedeaza.

Articulatie
Parte a suspensiei care are cate un singur racord la fiecare capat.

Articulatie Cardanica
Articulatie care transmite miscarea rotationala intre doi arbori care
nu se afla intr-o linie dreapta. In functie de constructia sa,
articulatia cardanica poate avea o variatie unghiulara intre puterea
de intrare si cea de iesire. Cel mai simplu tip de articulatie
cardanica, numita articulatie "Hooke" sau in cruce, face ca arborele
de distribuire sa se invarta de doua ori mai repede sau mai incet
fata de arborele de intrare. Aceast fluctuatie de viteza creste odata
cu diferenta unghiulara dintre cei doi arbori.

Articulatie de Directie
Articulatie a suspensiei care este aliniata astfel incat sa reziste
miscarilor longitudinale ale rotii si care este montata pe sasiu, in
spatele rotii.


Articulatie Heim
Articulatie extrem de rigida, denumita si .capat sferic de tija.,
folosita in orice mecanism de precizie cu parghii. Articulatiile
Heim sunt folosite cel mai adesea la suspensiile masinilor de curse
deoarece stabilizeaza rotile intr-o maniera foarte precisa.
Articulatie Laterala Articulatie a suspensiei care este aliniata astfel incat sa reziste
miscarilor transversale ale rotii.

Articulatie pentru controlul convergentei rotilor
Articulatie transversala a unei suspensii multi-articulate, care
controleaza directia rotii in timp ce suspensia se misca in sus si in
jos.

Articulatie Sferica
Articulatie flexibila ce consta dintr-o sfera aflata intr-un racord,
folosita in special la suspensiile din fata deoarece poate face fata la
diverse miscari unghiulare. Articulatia sferica permite rotii sa se
miste odata cu suspensia si sa primeasca in acelasi timp comenzi de
la motor.

Aspiratie Normala
Motor care preia aerul sau "respira" fara ajutorul unui compresor de
supraalimentare sau al unui turbocompresor.

ASR
Reglarea patinarii tractiunii. Impiedica rotirea rotilor de tractiune si
sporeste astfel stabilitatea la drum. Exista doua metode de baza: ori
e micsorata electronic puterea motorului, ori se actioneaza frana
rotii ce tinde sa se rasuceasca. ASR foloseste senzorii pentru turatia
rotii ai ABS, pentru determinarea rotii care se rasuceste. Multi
producatori numesc reglarea patinarii tractiunii in limba engleza:
Traction Control: ETC, TC ori TCS.

Atenuator de Soc
Un amortizor elastic folosit pentru a rigidiza treptat suspensia, pe
masura ce aceasta atinge punctual maxim de comprimare.

ATF
Automatic Transmission Fluid (fluid pentru transmisia automata)ulei
pentru cutiile automate de viteze. Se foloseste insa si la
servodirectii.

Autobuz
Automobil destinat transportului in comun de calatori, prevazut cu
minim 10 locuri (inclusiv soferul).


Autocamion
Automobil destinat transportului de bunuri, avand sarcina utila
maxima de peste 2,5 t, prevazut cu cabina si platforma fixa, cu sau
fara obloane laterale. Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si
camion.

Autocamioneta
Autoutilitara avand caracteristicile, in miniatuta, ale camionului.
Intr-o exprimare laconica, se mai numeste si camioneta.

Autocar
Autobuz destinat, de regula, transportului excursionistilor, in
conditii de confort sporit si conform unui program prestabilit.

Autocros
Sport automobilistic, organizat pe clase, prin care se urmareste
obtinerea unui timp cat mai bun prin parcurgerea unui traseu
prestabilit (de regula, sub 1000 m lungime), traseu care solicita
foarte mult atat automobilul cat si abilitatile de conducere si
orientare in teren ale pilotului.

Autofrigorifica
Automobil care are caroseria sau semiremorca special amenajata,
fiind prevazuta cu izolatie termica a peretilor si agregat frigorific.
Este folosita pentru transportul marfurilor perisabile pe distante
lungi.

Autoizoterma
Automobil care are o caroserie tip duba, separat de cabina,
caroserie prevazuta cu izolatie termica a peretilor dar fara agregat
frigorific. Este folosita pentru transportul marfurilor perisabile pe
distante scurte.

Automobil
Vehicul motorizat pe patru roti pentru transportul de pasageri care
are o capacitate ce nu depaseste 10 locuri. In aceasta categorie intra
masinile de politie si cele de curse, dar nu si masinile de salvare sau
cele mortuare.

Automobil mic de viteza
Vehicul simplu tip sport, deschis, usor, cu doua locuri si o caroserie
simpla (coupe).

Autoportanta
Capacitatea unui sistem sau element de a prelua singur anumite
sarcini, fara elemente structurale ajutatoare.


Autoturism
Automobil destinat transportului rapid de persoane si a bagajelor
acestora, fiind prevazut cu 2 pana la maxim 9 locuri (inclusiv
soferul), avand masa maxima autorizata de 3500 kg si caruia i se
poate atasa o remorca usoara (max. 750 kg).

Autoutilitara
Automobil destinat transportului de bunuri, avand sarcina utila
maxima mai mica de 2 t. Caroseriile autoutilitarelor sunt derivate,
de regula, fie dintr-o caroserie de autoturism (pickup, furgoneta,
entreprise etc.), fie dintr-una de microbuz (furgon, camioneta etc.).

Autovehicul
Vehicul autopropulsat suspendat elastic pe roti, senile etc. si
destinat deplasarii terestre, dependent sau independent de calea de
rulare, in scopul transportului de bunuri sau persoane ori efectuarii
de servicii mecanizate diverse.

Autovehicul rutier
Autovehicul prevazut cu cel putin 2 roti destinat deplasarii, cu
precadere, pe drumuri amenajate, cu viteze mai mari de 50 km/h.

AWD
All Wheel Drive - se numesc in special autovehiculele japoneze cu
tractiune pe toate rotile

Ax cu came
Vezi: arbore cu came. Denumire nerecomandata datorita faptului ca
acesta primeste si transmite miscare de rotatie in jurul axei sale,
deci este un arbore, nu ax, care doar sustine elemente cu miscare de
rotatie.

Ax Oscilant
Tip de suspensie independenta, in partea din spate a masinii, ce
foloseste semiarbori care au articulatii cardanice la capetele din
interior, de ambele parti ale diferentialului.

Axa de Directie
Linia care intersecteaza pivotii de directie superiori si inferiori de la
roata virata. La o masina cu suspensii rigide, axa de directie este
definita de linia formata la capatul de sus de suportul lonjeronului
si la cel de jos de articulatia sferica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu