UIS
Abreviere preluata din limba engleza pentru Unit Injector System
(sistem de injectie unit), sistem comercializat de Bosch care
combina pompa de injectie cu injectorul intr-un singur ansamblu.
Sistemul este recomandat pentru autovehiculele de mare tonaj,
atunci cand puterea pe fiecare cilindru al motorului este mai mare
de 80 KW. Se mai numeste si sistem PD (pompa-duza).
Ulei
Uleiul de motor este de diverse tipuri: SAE 5W-30, 10W-30, 10W40,
etc. De exemplu, uleiul de tip 10W-30 se va scurge precum
uleiul usor de tipul SAE 10 la temperaturi scazute. W (winter iarna)
inseamna ca este un ulei de iarna. 30 este temperatura de
functionare a motorului. Vascozitatea scazuta la temperaturi mici
permite uleiului sa circule mai rapid si sa protejeze partile vitale ale
motorului. Uleiul cu vascozitate ridicata, la temperaturi mari,
previne contactul direct dintre partile metalice ale motorului.
Ulei sintetic
Ulei fabricat pentru imbunatatirea performantelor de ungere,
folosind procedeul Fischer-Tropsch, bazat pe convertirea chimica a
bioxidului de carbon, monoxidului de carbon si metanului intr-un
lichid hidrocarbonic de diverse forme. Bioxidul si monoxidul de
carbon sunt generate prin oxidarea partiala a carbunelui sau a altor
combustibili lemnosi. Acest procedeu a fost dezvoltat de Germania
si utilizat pe scara larga in timpul celui de-al doilea razboi mondial,
care a limitat accesul la sursele de titei. Avantaje: vascozitate mai
buna la temperaturi scazute, performante mai bune la temperaturi
ridicate, puritate ridicata, consum redus de ulei, scade uzura
motorului datorita frictiunii reduse, scade consumul de combustibil
datorita unei ungeri mai bune a motorului, schimbul de ulei se face
la intervale mai mari de timp, rezistenta mai buna la contaminare.
Dezavantaje: cost de cateva ori mai mare decat uleiurile minerale,
poate cauza probleme garniturilor de etansare mai vechi (posibile
scurgeri).
Unghi de alunecare
Diferenta unghiulara dintre directia in care se invarte un pneu si
planul rotii. Unghiul de alunecare este cauzat de indoirea peretilor
interiori ai pneului si ai suprafetei de rulare. O relatie liniara intre
unghiurile de alunecare si fortele de virare indica un pneu usor de
controlat.
Unghi de alunecare a pneului
"Unghiul dintre planul median al unei roti directoare supuse la efort
transversal (cazul intrarii in viraj sau al rafalelor de vant lateral) si
directia reala de deplasare a vehiculului; termen consacrat de SAE,
sinonim cu termenul ISO unghi de deriva a pneului. Intr-o
exprimare laconica, se foloseste termenul deriva. V. deriva."
Unghi de bracaj
Unghiul pe care il face planul median al rotii cu planul longitudinal
median al autovehiculului, atunci cand volanul este rotit la maxim,
stanga sau dreapta. Prin extinderea intelesului, se poate vorbi si de
un unghi de bracaj la volan, masurat in rotatii ale volanului, stanga
sau dreapta, fata de pozitia neutra a acestuia, corespunzatoare
mersului in linie dreapta al autovehiculului. Pentru realizarea
conditiei de virare neutra, unghiul de bracaj al rotii interioare
virajului este intotdeauna mai mare decat cel al rotii exterioare.
Unghi de convergenta
Unghiul ascutit dintre planul median al rotii si axa longitudinala a
vehiculului. Acesta este considerat pozitiv atunci cand rotile
aceleiasi punti sunt directionate spre interior, in raport cu mersul
inainte al vehiculului, si negativ, cand rotile sunt directionate spre
exterior. Unghiul de convergenta pozitiv se mai numeste, simplu, si
convergenta, iar unghiul de convergenta negativ se ma numeste si
divergenta.
Unghi de deriva a pneului
"Unghiul dintre planul median al unei roti directoare supuse la efort
transversal (cazul intrarii in viraj sau al rafalelor de vant lateral) si
directia reala de deplasare a vehiculului; termen consacrat de ISO,
sinonim cu termenul SAE unghi de alunecare a pneului. Intr-o
exprimare laconica, se foloseste termenul deriva. V. deriva."
Unghi de fuga
Unghiul ascutit dintre verticala si axa pivotului, masurat in plan
longitudinal si privind vehiculul din lateral. Se mai numeste si
unghi de inclinare longitudinala a pivotului. Axa pivotului este o
linie imaginara care trece prin centrul rotulei superioare si cel al
rotulei inferioare a rotii directoare aferente. Unghiul de fuga este
considerat pozitiv atunci cand axa pivotului este inclinata spre
spate (centrul rotulei superioare este decalat spre spate fata de
centrul rotulei inferioare) si negativ, cand inclinarea acesteia este
spre fata.
Unghiurile directiei
Unghiuri ale rotilor directoare si ale axei pivotilor facute in raport
cu planul longitudinal al autovehiculului sau cu verticala, unghiuri
specifice mersului in linie dreapta pentru o anumita sarcina, reglate
si controlate cu ajutorul mecanismului de directie. Rolul lor este
acela de a imbunatati manevrabilitatea si stabilitatea
autovehiculului cat si acela de a atenua uzura prematura a pneurilor.
Termenul unghiurile directiei este sinonim cu geometria directiei,
termen considerat a fi mai corect din punct de vedere semantic
deoarece permite o definire mai completa a cinematicii
mecanismului de directie, atat ca unghiuri cat si ca lungimi.
Usa
Element mobil al caroseriei unui vehicul prin care se permite
accesul catre locurile amenajate pentru sofer si ceilalti calatori iar,
in unele situatii, si pentru bagajele acestora. Se mai numeste si
portiera.
Utilitara
Denumire laconica pentru autoutilitara, nerecomandata din punct
de vedere al intelesului tehnic (v. autoutilitara).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu