vineri, 27 ianuarie 2012

Dictionar Auto - Litera E

Ecartament
Distanta dintre planele mediane ale rotilor aceleiasi punti ale unui
vehicul, masurata la nivelul suprafetei de rulare. Daca puntea este
echipata cu roti jumelate (duble), se ia in considerare planul median
al fiecarei perechi de roti.

Efect de sol
Fenomen aerodinamic bazat pe Legea lui Bernoulli si datorita
caruia un flux de aer care circula pe sub caroseria unui automobil
de curse poate fi astfel perturbat de vecinatatea cu solul incat sa
creeze o forta deportanta menita sa imbunatateasca contactul rotilor
cu solul la viteze ridicate. Deoarece interesul de a exploata
consecinta acestui efect este exact invers decat in cazul aviatiei
(unde se doreste obtinerea portantei), in cazul automobilului acest
lucru se realizeaza prin profilarea infrastructurii caroseriei sub
forma unei aripi de avion pozitionata pe invers fata de directia de
mers, astfel incat sa se creeze sub vehicul o depresiune.

Efort de torsiune
Masura pentru forta de rasucire. Efortul de torsiune se masoara in
N-m (Newton-metri). Rotatile pe minut (RPM) la care motorul
produce un efort de trosiune maxim sunt foarte importante. De
exemplu, daca motorul A produce 200 N-m la 3.000 RPM, iar
motorul B produce 200 N.m la 5.000 RPM, atunci motorul A va
accelera mai bine la viteze mai joase, iar motorul B la viteze mai
mari.

EGR
Recircularea gazelor de esapament (Exhaust-gas recirculation) metoda
de a reduce oxizii de nitrogen din gazele de esapament prin
recircularea gazelor de la motor prin conducat de admisiune.
Astfel, gazele de esapament folosesc ca material inert ce absoarbe
caldura degajata de procesul de combustie si reduce nivelul
temperaturii atins in timpul combustiei.

Electromobil
Automobil cu actionare electrica de la o sursa proprie de energie
electrica. Sinonimia cu vehiculul electric este aproximativa, in
sensul ca electromobilul are un inteles mult mai limitat.

Electromotor de pornire
Vezi: demaror.

Electrovehicul Vezi: vehicul electric. Denumire mai rar utilizata.

Eleron
Deflector de aer lung si ingust, neintegrat in forma caroseriei (fara
continuitate de stil) si montat, uzual, la spatele unui autoturism
(transversal - pe capota, hayon sau pavilion) cu scopul diminuarii
portantei si, ca urmare, a imbunatatirii stabilitatii la viteze ridicate
prin realizarea unui contact mai bun al rotilor spate cu calea de
rulare. Sinonimia cu spoilerul este aproximativa (v. spoiler).

EMC
Abreviere preluata din limba engleza pentru ElectroMagnetic
Compatibility (compatibilitate electromagnetica), cerinta a
legislatiei europene care, in cazul autovehiculelor actuale,
presupune, pe de o parte, asigurarea unei imunitati totale a
componentelor electrice si electronice ale acestora fata de
interferentele electromagnetice ale surselor externe (linii aeriene de
inalta tensiune, relee de telecomunicatii etc.) si, pe de alta parte, un
control sigur al emisiilor electromagnetice ale autovehiculului.


EMS
Acronim preluat din limba engleza pentru Engine Management
System (sistem pentru gestionarea functionarii motorului), sistem
care se bazeaza pe un control computerizat al functionarii
motorului, prin monitorizarea mai multor parametri, cum ar fi:
turatia motorului, sarcina, temperatura motorului etc. Acest sistem
face ca motorul sa functioneze la parametri optimi, din punct de
vedere al emisiilor poluante, economiei de combustibil si
draivabilitatii, pentru cele mai diverse conditii de exploatare
autovehiculului.

EMV
Compatibilitatea electro-magnetica - comportarea electronicii
autovehiculului in campuri electrice puternice. In realitate, aceste
campuri pot fi intalnite in zonele apropiate de retelele de inalta
tensiune.

Entreprise
Caroserie de autoutilitara derivata dintr-o caroserie de autoturism,
prevazuta cu doua usi laterale (eventual, plus altele 2 blocate) si,
obligatoriu, o usa spate tip hayon, pentru accesul la platforma de
incarcare amenajata in spatiul portbagajului, plus cel aferent
banchetei spate. Denumirea provine din franceza, fiind utilizata de
firme precum Citroen, Oltcit etc.

EON
Prescurtarea pentru Enhanced Other Network. Prin acest sistem,
radioul masinii transmite anunturile de trafic si ale celorlalte
posturi in programul curent.

ESP
Electronic Stability System - Program electronic de stabilitate.
Sistemul incearca sa mentina pe traiectorie o masina care
derapeaza, prin franarea directionata a fiecarei roti. ESP este un
sistem de siguranta care permite controlul si stabilitatea unei masini
in timpul unor manevrari critice si corecteaza posibilele supravirarii
si subvirarii. ESP foloseste senzori pentru a delimita ruta pe care
soferul o doreste si actuala ruta pe care autovehiculul o parcurge.
Care roti vor fi franate? In conditiile de subvirare, cand curba este
luata prea larg (imaginea din stanga), rotile din fata se rasucesc spre
exterior.Atunci, ESP aplica frana pe roata din spate stanga. Cand
spatele masinii derapeaza, in conditiile de supravirare, ESP-ul
franeaza cu roata din fata dreapta. Datele EACS arata ca in
aproximativ 18% din accidentele usoare si 34% din accidentele
fatale; ESP ar avea o influenta certa (fie reduce probabilitatea unui
accident sau evitand accidentul cu totul).Unde cauzele accidentului
au fost identificate ca " pierderea controlului autovehiculului", ESP
ar avea cu siguranta un beneficiu in 42% din cazurile accidentelor
rezultate cu daune si in 67% din accidentele fatale. ESP a devenit
cunoscut prin asa-numitul "test al elanului" si este incorporat azi
multor masini ca o masura de siguranta.

ESS
Abreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Stability
System (sistem pentru controlul electronic al stabilitatii), sistem
care lucreaza in combinatie cu ABS-ul si TCS-ul pentru a permite
mentinerea vehiculului pe traseu dorit, prevenind derapajul lateral.
Acest sistem se comercializeaza sub diverse denumiri, cum ar fi:
StabiliTrak (GM), AdvanceTrac (Lincoln) sau ESP (la mai multi
constructori auto).

ETC
Abreviere preluata din limba engleza pentru Electronic Traction
Control (Control Electronic al Tractiunii), sistem care functioneaza
numai impreuna ABS-ul si este dezactivat automat atunci cand
vehiculul se deplaseaza cu viteze mai mari de 50 Km/h, viteza la
care se presupune ca o invartire neintentionata a rotii este putin
probabil sa apara. Ca si ABS-ul, sistemul ETC este eficace, in
special, pentru a mentine controlul autovehiculului atunci cand o
parte a acestuia se depalseaza pe o suprafata mai alunecoasa decat
pe partea cealalta. Se utilizeaza, in acest scop, senzorii ABS pentru
a determina viteza unghiulara a rotii si se franeaza roata care
patineaza (are turatie mai mare), prin intermediul arborelui
planetar, diferentialul aplicand cuplul motor doar rotii stationare
sau cu viteza unghiulara mai mica.

Etrier
Mecanism de actionare hidraulica a placutelor de frictiune da la
frana disc, mecanism care permite, totodata, si o reglare continua a
jocului dintre discul de frana si placute, pe masura uzurii acestora.


Etriere de franare
Placutele de frana sunt montate pe etriere, care se se afla langa
discul de frana. Etrierul asigura ca placutele de frana sa exercite o
presiune egala asupra discului.

ETS
Electric Train System - este o reglare a patinarii tractiunii.

Euro III sau Euro 3
Nivel de depoluare (standard) impus pentru autovehiculele
destinate pietei europene incepand cu anul 2000, de aceea acest
standard mai este cunoscut si sub denumirea de Euro 2000.

Evacuare
Sistemul de evacuare a gazelor arse in motorul cu ardere interna
este compus dintr-un sistem de tevi sau tuburi, toba de esapament
si, in unele cazuri, resonator

Evacuare
Faza a ciclului motor, in care gazele arse sunt eliminate din camera
de ardere; ultimul timp, ca evolutie a ciclului motor, dupa admisie,
compresie si destindere.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu