vineri, 27 ianuarie 2012

Dictionar Auto - Litera T

Tablier
Perete rigid, componenta a caroseriei unui autovehicul, care
desparte habitaclul de compartimentul motor si, respectiv, de
portbagaj (atunci cand este cazul). Functie de pozitia pe care o are
pe vehicul, acesta poate fi: tablier fata sau tablier spate.

Tachet
- Element pivotant care deschide si inchide supapele cilindrului. -
Tija metalica care transmite miscarea de la arborele cu came la
mecanismele de actionat supapele. Tachetii sunt folositi la
motoarele care nu au arbore cu came in chiulasa, pentru a deschide
si inchide valvele.

Tachet de supapa
Componenta cilindrica care exercita presiune asupra lobului
arborelui cu came si care se misca pe verticala, pe masura ce lobul
arborelui cu came se roteste. Majoritatea tachetilor de valva au o
parte dura, unsa cu ulei, care gliseaza pe arborele cu came.

Tachet de supapa
Tachet de supapa care foloseste presiunea hidraulica a uleiului
hidraulic pentru a functiona si care poate elimina jocul dintre partile
metalice. Astfel, zgomotul si uzarea valvelor sunt reduse
considerabil, la fel ca si ajustarea periodica a valvelor.

Taluz
Partile laterale ale santului.

Tapiserie
Imbracaminte cu rol major in definirea stilului interior al unei
caroserii, pentru scaune, banchete, tetiere, panouri de usi etc.
confectionata din stofa, jerseu, piele, vinilin etc. Se mai numeste si
garnisaj.

Targ auto
Loc special amenajat amplasat, de regula, la marginea unui oras,
unde se vand si se cumpara (zilnic sau la anumite date) vehicule de
ocazie.

TCS
Prescurtare de la Traction Control System, o reglare a patinarii
tractiunii.

TDCi
Acronim preluat din limba engleza pentru Turbo Diesel
Commonrail Injection - Motor Diesel fabricat de Ford, cu rampa de
injectie comuna pentru toate injectoarele si supraalimentare cu
turbosuflanta.

TDDI
Acronim preluat din limba engleza pentru Turbo Diesel Direct
Injection - Motor Diesel fabricat de Ford cu injectie directa si
turbo-supraalimentare; varianta mai veche a sistemului de injectie
TDCi.

TDI
Este prescurtarea- marca inregistrata- concernului Volkswagen
pentru injectia directa turbo-diesel. In spatele acestor trei litere se
ascund motoare in 3 pana la 8 cilindri, cu 60 pana la 225 CP. TDIul
de 1,2 litri al modelului VW Lupo detine recordul mondial al
motoarelor de autoturism la capitolul randament, transformand in
miscare nu mai putin de 45% din energia combustibilului diesel.
Motoarele TDI au ajutat firmele Volkswagen si Audi sa obtina
pozitia fruntasa in domeniul constructiei de tehnica diesel.

Teava de esapament
Tubul metalic prin care se elimina in atmosfera gazele reziduale ale
unui motor cu ardere interna.

Telematica
Este un cuvant artificial format din termenii telecomunicatie si
informatica. El denumeste transferul informatiilor si datelor
relevante pentru trafic, dinspre si inspre masina, cu scopul de a
imbunatati fluxul de circulatie.

Telematica
Domeniu de dezvoltare a automobilului, la interferenta dintre
automobilului electronica si telecomunicatii, care implica o infrastructura
specifica pe care sa se bazeze constructorii de automobile pentru a
le putea oferi clientilor lor servicii competitive, menite sa le
favorizeze mobilitatea si siguranta.

Telescop
Denumire laconica pentru amortizorul telescopic al suspensiei;
sinonim cu amortizor.

Telescopare
Ciocnire violenta, in lant, a mai multor vehicule care circula cu
viteze mari si distante mici intre ele, inadecvat conditiilor meteo si
de drum. Sinonim cu telescopaj.


Tempomat
Un simbol al firmei Mannesmann VDO ce denumeste o instalatie
de reglare a vitezei care mentine viteza constanta, fara ca soferul sa
mai atinga acceleratia.

Testarea produsului
 Metode foarte stricte prin care calitatea si durabilitatea unui produs
sunt masurate.

Tija Panhard
Articulatie laterala lunga care asigura pozitionarea laterala a unui
arbore fix. De obicei, aceasta este paralela cu arborele si are un
capat atasat de caroserie iar celalalt este fixat de arbore.

Tinuta de drum
Indice calitativ de evaluare subiectiva a comportamentului de drum
al unui automobil, in ce priveste siguranta in trafic, controlul
reactiilor induse de calea de rulare, stabilitatea functionala a
motorului, manevrabilitatea si raspunsul la comenzi (accelerare,
franare, ambreiere-debreiere etc.).

TMC
Traffic Message Channel, termen care reprezinta o furnizare
digitalizata permanenta a anunturilor de trafic la radioul de masina.

Tol
Unitate de masura pentru lungime (cu utilizare, in special, in
Anglia si SUA), egala cu 25,4 mm si simbolizat cu dublu-apostrof.
In tehnica automobilului, are inca anumite utilizari, cum ar fi
dimensionarea jentilor (Exemplu: janta de 14"" este o janta care are
diametrul de asezare a pneului de 355,6 mm). Se mai numeste si
inch (pronuntat inci) 1 tol (inch) cub = 16,387 cc.

Torpedo
Parte protectoare pentru componentele mecanice. Folosit in general
pentru motoare, ventilatoare, etc. Mai desemneaza si partea masinii
dintre compartimentul motorului si sofer.

Torpedo ("torpila")
Masina sport deschisa care are o linie de design continua, de la
capota pana la partea din spate a masinii.

Torsiunea la franare
Procedura folosita in special la testele de performanta, pentru a
creste acceleratia unei masini echipata cu transmisie automata. Se
realizeaza prin apasarea ferma cu piciorul stang a pedalei de frana,
turarea motorului si apoi eliberarea pedalei de frana. Torsiunea la
franare este efectiva in special la motoarele turbo.

Tourer
Autoturism neacoperit cu patru sau mai multe locuri. Primele
modele nu aveau nici un fel de parti protectoare laterale, dar,
ulterior, ele au fost echipate cu paravane sau perdele laterale
detasabile. Fabricatia acestui model a incetat in anul 1930.

Tractiune
Mod de dispunere la roti a fortei motoare care pune in miscare un
autovehicul. Tractiunea poate fi: pe rotile fata, spate sau integrala.

Tractiune 4x4 Vezi: tractiune integrala.

Tractiune integrala
Tractiune pe toate rotile cu cuplaj permanent sau la comanda
soferului. In cazul autoturismelor, se mai numeste si tractiune 4x4.

Tractiune pe fata
Puterea motorului este distribuita rotilor din fata. Tractiunea pe fata
este superioara celei pe spate atunci cand conditiile de drum sunt
proaste. De asemenea, habitaclul este optimizat deoarece
componentele tractoare sunt concentrate in partea din fata a
masinii.

Tractiune pe spate RWD,
Rear Wheel drive - rotile din spate primesc toata puterea
motorului. Tractiunea pe spate ofera o manevrebilitate si accelerare
superioara fata de tractiunea pe fata. In conditii de drum
neprielnice, tractiunea pe spate este inferioara tractiunii pe fata
datorita faptului ca greutatea aflata pe rotile tractoare este mai mica.

Tractiune pe toate rotile
Tractiune Integrala - AWD, All Wheel Drive - toate cele patru roti
sunt actionate de motor. Sistemele AWD sunt superioare celor
4WD (tractiune pe 4 roti) deoarece primele pot fi folosite indiferent
de starea drumului. Sistemele AWD folosesc un diferential central
care permite rotilor din fata si celor din spate sa se invarta la viteze
diferite. AWD asigura o tractiune mult mai buna decat tractiunea
pe fata sau pe spate.


Tractor
Autovehicul, pe roti sau pe senile, conceput special pentru a trage
sau a impinge anumite utilaje sau remorci si care se deplaseaza
numai ocazional pe drumurile publice.

Tractor rutier
Tractor pe roti, cu cel putin doua axe, care se deplaseaza, de regula,
pe drumurile publice.

Transmisie
Sistemul de cuplare a vitezelor prin care puterea motorului este
transmisa la roti. Scopul sistemului de cuplare a vitezelor este de a
mentine un maxim de putere a motorului exercitata asupra rotilor,
in orice moment, de la pornirea motorului si pana la atingerea unor
viteze superioare. Marea majoritate a transmisiilor au 3-6 viteze.
Motorul, prin intermediul vilbrochenului, ar invarti prea repede
rotile si, de aceea, transmisia reduce rotatiile pe minut si permite
motorului sa puna in miscare rotile. Transmisia manuala foloseste
un schimbator de viteze. Transmisia automata foloseste in mod
obisnuit turbine si un lichid pentru a transmite puterea de la motor
la roti. Miscarea rotationala a lichidului de transmisie transfera
puterea de la vilbrochen la roti. Diverse rapoarte de transmisie sunt
necesare pentru a mentine operarea eficienta a motorului. Un raport
mai scazut (de exemplu, viteza intai sau a doua) asigura o forta de
torsiune maxima pentru a pune in miscare masina. Un raport mai
ridicat (de exemplu, viteza a patra sau a cincea) permite mai putine
rotatii pe minut pentru viteze adecvate autostrazilor. In general, cu
cat rapoartele de transmisii sunt mai putine, cu atat mai putin
eficienta este functionarea motorului.

Transmisie automata
Transmisie care se schimba automat in functie de viteza,
incarcatura si conditiile de drum. De asemenea, se mai numeste si
cutie de viteza automata. Poate fi electrica sau hidraulica.

Transmisie CVT
Denumire pleonastica (ca atare, nerecomandata) pentru transmisia
variabila continua. V. transmisie variabila continua si CVT.

Transmisie finala
Mecanism reductor plasat in vecinatatea rotilor motoare, specific
autovehiculelor grele cu capacitate mare de trecere. Impropriu, dat
fiind faptul ca aceasta transmisie nu se regaseste la toate
autovehiculele, se foloseste, adesea, acesta denumire si atunci cand
este vorba, de fapt, de transmisia principala (v. transmisie
principala).


Transmisie manuala
Mecanism de la directia masinii cu schimbator de viteza care este
folosit pentru a varia puterea si impulsul de rotatie trimise la rotile
tractoare. Transmisia manuala consta intr-o maneta pe care soferul
o actioneaza odata cu pedala de ambreiaj pentru a trece dintr-o
viteza in alta.

Transmisie prin curea
Sistem prin care actionarea de la cutia de viteza ajunge la roti prin
intermediul unor curele de piele sau de cauciuc ale rotilor de
transmisie.

Transmisie prin lant
Transmisia de la un arbore la altul prin intermediul unei roti dintate
aflate pe fiecare arbore. Rotile sunt legate de un lant care
antreneaza dintii rotilor.

Transmisie principala
Angrenajul pinion-coroana dintata (in jargonul automobilistic,
cunoscut sub denumirea de grup conic), care permite amplificarea
momentului motor primit de la arborele de iesire al cutiei de viteze
si transmiterea lui, prin intermediul diferentialului, la arborii
planetari ai rotilor motoare. Impropriu, se mai numeste si
transmisie finala (v. transmisie finala)

Transmisie selectiva
Transmisia manuala conventionala din zilele noastre, la care fiecare
viteza poate fi selectata direct, diferita de transmisia progresiva de
la primele autovehicule, la care vitezele trebuiau selectate in
ordine.

Transmisie semiautomata
Tip de transmisie la care actionarea ambreiajului se face automat,
soferului revenindu-i doar misiunea de a selecta treapta de viteza.
Lipsind complet pedala de ambreiaj, ambreierea si debreierea se
face hidraulic, electric sau vacuumatic.

Transmisie variabila continua
Tip de transmisie automata bazata pe variatia continua a raportului
de transmitere prin intermediul unei curele de transmisie cuplata cu
doua fulii cu diametre de antrenare variabile. Acest tip de
transmisie elimina, practic, nevoia de a schimba treptele de viteze,
ceea ce conduce la o functionare mai lina si mai eficienta a
motorului, prin mentinerea sa in interiorul plajei optime de putere.
Se mai numeste, impropriu, si transmisie CVT (Continously
Variable Transmission). V. CVT.


Trapa
Decupare practicata in pavilionul unei caroserii cu scopul de a
patrunde mai mult aer si mai multa lumina in habitaclu, acoperita
de un capac culisabil, rabatabil sau translatabil, capac comandat din
interior.

Traversa cauciucata
Element de structura pozitionat lateral care este atasat de caroserie
sau de sasiu cu ajutorul unor izolatori de cauciuc care au rolul de a
absorbi socurile. Datorita componentelor precum suspensiile cu
suruburi si barele transversale, inginerii din industria constructiilor
de masini pot reduce zgomotul si/sau impactul caroseriei cu un
drum accidentat.

Treapta masinii
Tablie orizontala, lunga, pozitionata sub usile masinii care este
folosita de pasageri pentru a urca in vehicul.

Triciclu
Unul dintre primele automobile aparute care avea trei roti de
bicicleta si o carcasa din tevi de otel.

Tricilindric (Despre motoare, compresoare) Cu trei cilindri.

Tricilindru
Motor cu ardere interna cu trei cilindri.

Tricorp
Tip de caroserie specifica anumitor autoturisme, care prezinta o
degrosare pronuntata a partii fata, la nivelul parbrizului, si alta a
partii spate, la nivelul lunetei, profilandu-se, astfel, trei corpuri
(volume): compartimentul motor, habitaclul si portbagajul spate;
este cunoscuta si sub denumirea de caroserie in trei volume;
autoturism cu caroserie in trei volume.

Tripla
In jargonul automobilistic, lampa de semnalizare spate, lampa care,
initial, avea trei functii: stop frana, pozitie si schimbare directie de
mers; termen folosit, de regula, in sintagma tripla spate.


Tunat
Care a suferit un tuning; in jargonul automobilstilor, este uzuala
sintagma masina tunata.

Tuning
Actiune sau preocupare de a imbunatati, regla sau particulariza
caracteristicile functionale si/sau estetice ale unui sistem tehnic
existent; cu larga utilizare in sintagma tuning auto.

Turbina cu gaze
Motor cu combustie interna, care are o parte mobila numita rotor
care are o paleta cu zimti. Aerul este comprimat de primul set de
zimti si trimis camerelor de combustie din care gazele de
esapament sunt trimise catre ceilalti zimti, generand astfel putere.
Procesul este cat se poate de silentios datorita absentei exploziilor
interne si al pistoanelor.

Turbocompresor
Este un tip de compresor a carui roata de compresie este actionata
de o turbina care se roteste in gazele de esapament. Avantajul e
reprezentat de faptul ca energia e gratuita. Dezavantajul este ca
trebuie sa existe o cantitate de gaze de esapament pentru a antrena
turbocompresorul, caci altfel apare turbo-gaura, iar motorul capata
cu greu putere. Din aceasta cauza sistemul turbo s-a impus doar la
motorul diesel, care dispune de o cantitate mai mare de gaze de
esapament (deoarece si aerul care nu mai este necesar paraseste
motorul prin teava de esapament).

Turbodefazare
Termen folosit la turboincarcatoare si care desemneaza intarzierea
dintre momentul in care este apasata pedala de acceleratie si timpul
in care motorul dezvolta puterea necesara.

Turboincarcator
Dispozitiv performant de incarcare pus in functiune de gazele de
esapament ale motorului. Turbina, propulsata de gazele fierbinti din
conducta de evacuare, invarte compresorul. Compresorul mareste
admisiunea de aer care, combinata cu combustibil aditional,
produce mai multa putere. Turboincarcatoarele folosesc intodeauna
compresoare centrifuge care functioneaza eficient la viteze
rotationale mai mari, produse de turbina de evacuare.

Turometru
Instrument care indica numarul de rotatii pe minut ale motorului.

Twin Spark: Denumirea firmei Alfa Romeo pentru motoarele cu aprindere dubla.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu