vineri, 27 ianuarie 2012

Dictionar Auto - Litera P

Parbriz
Geamul din fata al automobilului

Parbriz atermic
Parbriz in structura caruia este inserata o pelicula subtire capabila
sa respinga razele solare infrarosii, contribuind astfel la
imbunatatirea confortului ocupantilor in zilele caniculare.

Parbriz laminat
Parbriz format dintr-un strat subtire de plastic cauciucat, presat
intre doua foi de sticla. Cand acest parbriz este lovit in timpul unui
accident, acesta se indoaie fara a se perfora, iar plasticul impiedica
fisurarea sticlei.

Parc auto
Totalitatea vehiculelor unei firme, institutii, tari etc.; loc special
amenajat pentru gararea, depozitarea sau expunerea vehiculelor
rutiere.

Parghie de comanda
Element de supensie care are un racord la unul din capete si doua
racorduri la celalalt capat, in general aflat pe sasiu.

Particula
Denumeste toate componentele solide ale gazelor de esapament,
indiferent de marimea lor. Aici este vorba in special de funingine.
In cazul motoarelor diesel, se verifica continutul de particule din
emanatii.

Particula diesel
Particula fina, ca o funingine, emisa prin arderea motorinei in
motoarele Diesel si considerata a fi deosebit de periculoasa pentru
mediu si pentru sanatatea omului. Ca urmare, legislatia actuala
impune niste limite maxime admise pentru emisiile de particule
diesel.

Pavilion
Panoul rigid care realizeaza acoperisul unei caroserii auto.

Pedala fixa
Un sprijin pentru picior pozitionat in partea stanga. Asigura locul in
care soferul isi poate fixa piciorul stang la efectuarea unui viraj
foarte strans.

PES
Poly-Ellipsoid-System - descrie farurile la care lumina (de halogen
sau de xenon) este proiectata pe strada printr-un reflector eliptic.
Avantajul acestui sistem consta in proiectarea la inaltime mica a
razei de lumina si intr-o iluminare foarte buna.
Piata auto Cererea si oferta de automobile, noi sau uzate, specifica, la un
moment dat, unei anumite zone geografice (tara, judet, localitate
etc.).


Piata gri
Piata gri descrie achizitionarea unui produs de la intermediari care
nu sunt autorizati de catre producator si nici nu fac parte din
furnizorii oficiali. De exemplu, un depozit din Canada, care vinde o
combina stereo cumparata din SUA, dar nu de la producator,
aprovizioneaza piata gri de produse. Chiar daca produsele aflate pe
piata gri sunt cel mai adesea identice cu cele cumparate prin
canalele oficiale, piata gri isi asuma responsabilitatea pentru
service si reparatii, care, in acest caz, nu mai sunt responsabilitatea
producatorului.


Piata pieselor de schimb - pieselor auto
Toate produsele si serviciile destinate repararii si intretinerii
vehiculelor.

Pick-up
Vehicul utilitar usor, compus dintr-o cabina (cu unul sau doua
randuri de scaune), pentru pasageri, si o platforma descoperita in
spate, pentru transport marfa.

Piesa de schimb - Piese auto
Piesa simpla, ansamblu sau material destinat retelei de service
pentru intretinerea si repararea unui produs (vehicul, motor etc.).

Pilot automat
Sistem electronic, care permite setarea vitezei de croaziera dorita,
dupa care accelerarea motorului se face automat, soferul putand lua
piciorul de pe pedala de acceleratie. Se mai numeste si Cruise
Control (control croaziera) sau tempomat.

Pinion
Roata dintata cu un numar mic de dinti care intra in componenta
unui angrenaj, servind la punerea in miscare a unei alte roti mai
mari sau a unei cremaliere. Pinionul este folosit la directia cu
angrenaj cu cremaliera si la reducerea vitezei, marind puterea.

Piston
Componenta a motorului, metalica, de forma cilindrica si partial
goala pe dinauntru, care se afla in cilindrul motorului. Pistonul este
legat de vilbrochen cu ajutorul bielei si este de obicei fixat cu
ajutorul unor inele, astfel incat acesta sa fie etans in interiorul
cilindrului.

Plachet
Elementul activ si de uzura al franelor cu disc, sub forma unei
placute metalice pe care se aplica un material antifrictiune (ferodo
sau un material asemanator). Se mai numeste si placuta de frana.


Planificarea
Departamentul din cadrul intreprinderii care se ocupa de
produsului planificarea, programarea si coordonarea activitatilor de productie.

Platforma
Structura de baza a unui autovehicul care sustine incarcatura si care
determina in mare dimensiunea vehiculului. Platforma sustine
transmisia si face legatura intre componentele de suspensie ale
masinii.

Plenum
Camera amplasata intre clapa de inchidere si canalele conductei de
admisiune si care este folosita pentru a distribui in mod egal
incarcatura de admisie si pentru a imbunatati ventilarea motorului.

Plonjare
Coborarea botului masinii atunci cand e pusa frana. Plonjarea este
cauzata de transferul incarcaturii de la suspensiile din spate la cele
din fata, datorita faptului ca centrul de greutate al masinii, prin care
trec toate fortele inactive, se afla mai sus decat zonele de contact punctele
in care fortele de franare sunt exercitate asupra
pamantului.

PM
Abreviere preluata din limba engleza pentru Particulate Matter
(particula de materie), cu utilizare in cazul abordarii emisiilor
poluante produse de motoarele Diesel. V. particula diesel.

PME
Abreviere pentru punctul mort exterior, care reprezinta pozitia de
maxima distanta fata de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere
interna, pozitie considerata spre exteriorul motorului. In limbajul
tehnic mai vechi, se numea PMI (punct mort inferior), denumire
considerata improrie in cazul motoarelor cu cilindrii dispusi
orizontal si, ca atare, a fost reformulata.

PMI
Abreviere pentru punctul mort interior, care reprezinta pozitia de
minima distanta fata de chiulasa a pistonului unui motor cu ardere
interna, pozitie considerata spre interiorul motorului. In limbajul
tehnic mai vechi, se numea PMS (punct mort superior), denumire
considerata improprie in cazul motoarelor cu cilindrii dispusi
orizontal si, ca atare, a fost reformulata. Intr-o terminologie mai
veche, PMI avea, de asemenea, intelesul de punct mort inferior (v.
PME).


PMS
Abreviere pentru punctul mort superior, denumirea mai veche a
punctului mort interior (v. PMI).

Pneu
Bandaj toroidal din cauciuc, care, umplut cu aer sub presiune,
echipeaza rotile unor vehicule cu scopul maririi aderetei la calea de
rulare si a atenuarii socurilor datorate denivelarilor. Pneul clasic
presupune doua componente majore: anvelopa si camera de aer.
Anvelopele moderne, cuplate cu niste jante corespunzatoare, pot
prelua si rolul camerei de aer; de aceea, adesea, pneul si anvelopa
sunt considerate sinonime.

Pneu cu insertie textila in stea
Pneu in care snururi textile sunt inserate in forma de stea care
pornesc de la butucul rotii si sunt infasurate de jur-imprejurul
pneului. Brauri circulare de material textil cu sau fara otel asigura
rigiditate pneului. Astfel peretele exterior al pneului este mai
flexibil iar cel interior mai rigid, oferind o aderenta mai mare in
orice fel de conditii de drum.

Pneu de iarna
Pneu special construit pentru imbunatatirea aderentei la calea de
rulare pe timp de iarna, in conditii de noroi si zapada. Din acest
considerent, se mai numesc si pneuri M+S (de la cuvintele
englezesti Mud = noroi si Snow = zapada).

Pneuri pentru toate anotimpurile
Pneuri care asigura o tractiune buna atat pe zapada, iarna, cat si in
conditii de drum alunecos sau noroi.

Pneuri tip M+S
Pneuri construite special pentru noroi (M - mud) si zapada (S snow)
si care sunt mult superioare pneurilor pentru toate
anotimpurile, atunci cand sunt folosite in astfel de conditii de drum.
Din pacate, sunt mult mai zgomotoase si au durata de viata scazuta.

Pneuri, clasificare
Estimarea uzurii benzii de rulare a pneului ofera o aproximare a
duratei de folosire a acestuia. O anvelopa tip 300 va putea fi
utilizata, probabil, cu 50 % mai mult timp decat una de tip 150.
Este important de retinut ca fiecare producator de anvelope are un
sistem propriu de notare. Astfel, o anvelopa Goodyear tip 300 nu
va avea neaparat aceeasi perioada de viata cu a unei anvelope
Michelin tip 300, ci ar putea fi folosita pentru o perioada mai lunga
sau mai scurta, chiar daca conditiile de utilzare sunt identice.
Clasificarea tip AB indica tractiunea in conditii de umezeala si
rezistenta la temperatura. Clasificarea pentru tractiunea in conditii
de umezeala este AA, A, B si C, A fiind valoarea optima iar C cea
mai scazuta. Clasificarea pentru rezistenta la temperatura este A, B
si C, A fiind valoarea optima iar C cea mai mica. Rezistenta la
temperatura a anvelopei se refera la capacitatea acesteia de a disipa
caldura. O incalzire excesiva a anvelopei reduce durata de viata a
acesteia, pneurile cu capacitate sporita de racire fiind mult mai
durabile.

Policilindric
(Despre motoare, compresoare etc.) Cu cel putin patru cilindri.

Pompa antigel Vezi: pompa de apa.

Pompa de apa
Pompa care face sa circule agentul de racire in interiorul blocului
motor si al chiulasei de cilindru. Este actionata de vilbrochen.

Pompa de ulei
Pompa actionata de motor si care trimite uleiul la partile mobile ale
motorului.

Pompa-duza
Denumeste, la motorul Diesel, unirea dintre pompa de injectie si
duza intr-o singura grupa constructiva. Ea se afla pe acelasi loc
unde se afla, inainte, duza de injectie. Forta necesara pentru
obtinerea presiunii vine de la arborele cu came. Sistemul PD
obtine, in momentul de fata, cea mai inalta presiune de injectie,
aceasta ajungand pana la valoarea de 2000 bar.

Portiera
Usa laterala cu geam, care intra in componenta caroseriei unui automobil.

Pragul pentru aer
Un spoiler montat in fata, sub bara de protectie, care are o forma
specifica pentru a reduce circulatia aerului sub masina. Aceste
praguri pentru aer pot mari circulatia aerului spre radiator, pot
reduce rezistenta aerului, si/sau pot reduce portanta.

Prelucrarea metalelor
Procesul de prelucrare a metalelor solide sau topite, ca de exemplu
turnare, forjare, presare si prelucrare prin aschiere.

Presare
Proces tehnologic prin care sunt produse piesele de masina prin
fasonarea unor bucati de metal laminate sau prin indoirea sau
alungirea acestora cu ajutorul unor unelte speciale montate pe o
presa universala.

Presiunea de admisie
Cresterea peste presiunea atmosferica produsa in interiorul
conductei de admisiune de orice compresor de supraalimentare. Se
masoara in kgf/cm2, milimetri coloana de mercur sau bari.

Presiunea de supraalimentare

Da suprapresiunea cu care un turboalimentator introduce aer in
camerele de ardere. Cu cat mai mare este presiunea, cu atat mai
mult oxigen ajunge in cilindru si cu atat mai mult combustibil poate
fi injectat. In aceeasi relatie creste si randamentul. La motoarele pe
benzina, creste insa riscul de a se produce batai (detonari).

Priza de aer
Orificiu sau dispozitiv de captare a aerului necesar necesar racirii
motorului sau ventilatiei habitaclului.

Profil
Formatul unui pneu.

Profilul camei
Forma fiecarui dinte al unui arbore cu came. Profilul determina
durata pentru care o valva este deschisa si cat de mult se deschide
valva.

Profilul pneului
Sectiunea radial-transversala a pneului, care releva elementele taliei
acestuia (inaltimea si latimea profilului).

Proiectarea produsului
Procesul de planificare a caracteristicilor produsului.

Proiectoarele
Tip special de faruri care foloseste un reflector sferic pentru a
controla cat mai bine fasciculul de lumina. Proiectoarele sunt destul
de scumpe in comparatie cu farurile standard.

Proiector
Denumire laconica pentru proiectorul de ceata.

Proiector de ceata Vezi: far de ceata

Protocolul de la Kyoto
Acord international intre tarile puternic industrializate pentru a
reduce emisiile de gaze care conduc la efectul de sera, acord ce a
fost negociat la Kyoto, in Japonia, in decembrie 1997. De exemplu,
Canada si-a luat angajamentul de a-si reduce emisiile de gaze in
perioada 2008-2012 cu 6 % fata de nivelul anului 1990.

Prototip
Model pentru testarea proiectarii unei masini noi care urmeaza sa
fie produsa in serie.

Punte
Osie echipata si particularizata in functie de mecanismul de
directie, tipul transmisiei, frane etc. V. osie.

Putere
Viteza de functionare, puterea fiind proportionala cu momentul de
rotatie si cu rotatiile pe minut si se masoara in cai-putere.

Putere motor
Performanta de baza a unui motor, care exprima energia cedata de
acesta intr-o unitate de timp. Pentru motoarele auto, puterea se
exprima atat in kilowati cat si in cai putere (1 CP = 0,736 kW). In
mod obisnuit, prin puterea motorului se intelege puterea continua
maxima a acestuia.

Putere utila de franare
Masurarea cailor-putere ai unui motor fara pierderea de putere
datorata cutiei de viteza, generatorului, diferentialului, pompei de
apa si celorlate componente auxiliare. Puterea reala transmisa
rotilor actionate de motor este mai mica.

Puterea de tractiune
Cantitatea de putere de la rotile tractoare necesara pentru a deplasa
o masina la o viteza constanta. Aceasta putere variaza in functie de
viteza masinii, rezistenta aerului, frecarea mecanica si rezistenta la
rulare a rotilor. Puterea de tractiune este diferita de puterea
motorului deoarece randamentul motorului este micsorat de
pierderi mecanice intre randamentul motorului la volant si rotile
tractoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu